Μουσικό Αρχείο

Περιηγηθείτε στο μουσικό αρχείο του Κέντρου Μουσικής Πληροφόρησης!

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ | ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ | ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ

Αναζήτηση

ADVANCED SEARCH OPTIONS

Καταχωρηθείτε στο μουσικό κατάλογο!

Καταχωρηθείτε στο μουσικό κατάλογο του Κέντρου Μουσικής Πληροφόρησης Κύπρου

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Συζήτηση: Εικόνες και Διαδρομές της Νέας Μουσικής

Bookmark and Share
31 Οκτ. 2018

Συζήτηση: Εικόνες και Διαδρομές της Νέας Μουσικής

Συζήτηση: Εικόνες και Διαδρομές της Νέας Μουσικής / Talks Session: “Images and Paths of New Music” (in English and Greek)

Τρίτη 6 Νοεμβρίου / Tuesday, November 6th 2018, 5pm

Δύο διεθνώς διακεκριμένοι συνθέτες και ακαδημαϊκοί/επαγγελματίες της σύγχρονης μουσικής, Αθανάσιος Τρικούπης (Ελλάδα) και Frank J. Oteri (ΗΠΑ), συζητούν για τις σύγχρονες εικόνες και τάσεις της μουσικής δημιουργίας στις χώρες καταγωγής τους, μέσα από μια ιστορική αναδρομή στα σύγχρονα ρεύματα, έργα και συνθέτες που διαμορφώνουν τη σημερινή εικόνα. Ένα ηχητικό ταξίδι στην σύγχρονη μουσική ιστορία με άξονα αναφοράς το κοινό σήμερα της μουσικής και τη συνθετική δημιουργία ως παγκόσμιο πεδίο συνάντησης πολιτισμών.

Two internationally distinguished composers and academics / professionals of contemporary music, Athanasios Trikoupis (GR) and Frank J. Oteri (US), discuss today’s images and trends of contemporary music creation in their countries of origin, through a historical retrospective of current trends, works and composers that shape the present picture. A sonic journey into modern music history with a reference point to the shared present of today's music and composing practice as a global field of cultural encounters.

Πληροφορίες / Info

Frank J. OTERI (US): Music in the United States Since The End of History

Frank J. Oteri’s voracious musical appetite finds many avenues of expression, but ultimately all lead back to his musical compositions which range from full-evening stage works to chamber and solo compositions. In all of these works, some of which employ alternative tuning systems, Oteri combines emotional directness with an obsession for formal processes. His syncretic compositional style has been described as “distinctive” in The Grove Dictionary of American Music. Oteri’s music has been performed on five continents in venues ranging from Carnegie Hall’s Weill Recital Hall and the Knitting Factory in New York City, Conservatory Hall in St. Petersburg, Russia, and the Central Conservatory of Music in Beijing, China to the Andy Warhol Museum in Pittsburgh and Seattle’s PONCHO Concert Hall, where John Cage first prepared a piano. MACHUNAS, Oteri’s performance oratorio created in collaboration with Verona-based Italian visual artist Lucio Pozzi and inspired by the life of Fluxus-founder George Maciunas, premiered during the Christopher Festival in Vilnius, Lithuania in 2005. Interpreters of Oteri’s music include pianist Sarah Cahill, harpsichordist Rebecca Pechefsky, clarinetist Michiyo Suzuki, guitarists Dominic Frasca and David Starobin, the Ray-Kallay Duo, the Cheah Chan Duo, Duo Montagnard, Pentasonic Winds, Sylvan Winds, Magellan String Quartet, the PRISM Saxophone Quartet, the Los Angeles Electric 8, the Locrian Chamber Players, Central City Chorus, and the Young People’s Chorus of New York City. In addition to his compositional activities, Oteri is the Composer Advocate at New Music USA and the Co-Editor of NewMusicBox, a web magazine he founded which has been online since May 1999. Since 2016, he has also served on the Executive Committee of the International Society for Contemporary Music (ISCM) and is the Editor-in-Chief of the ISCM’s World New Music Magazine. Oteri has been a radio guest on four continents as well as a pre-concert speaker in venues such as New York’s Lincoln Center, the Cleveland Museum of Art, and Walt Disney Concert Hall in Los Angeles, and has written articles for numerous publications including BBC Music, Chamber Music, Ear Magazine, Opera News, Playbill, Symphony, Time Out New York, and The Grove Dictionary of Music and Musicians. Oteri holds a B.A. and a M.A. (in Ethnomusicology) from Columbia University where he served as Classical Music Director and World Music Director for WKCR-FM. Oteri received a 2012 ASCAP Deems Taylor Award for his 2011 essay “Sounds Heard: The Beach Boys—The Smile Sessions” and, in January 2018, he was given the Composers Now Visionary Award. Oteri was also the recipient of ASCAP’s 2007 Victor Herbert Award for his “distinguished service to American music as composer, journalist, editor, broadcaster, impresario, and advocate.” For more information, visit www.fjoteri.com.

Αθανάσιος ΤΡΙΚΟΥΠΗΣ / Athanasios TRIKOUPIS (GR): Νεοελληνική μουσική: μια πορεία δύο αιώνων: Κριτική θεώρηση με βάση τα νεότερα ερευνητικά δεδoμένα

Ο Αθανάσιος Τρικούπης γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη. Σπούδασε αρχικά στην Αθήνα (Δίπλωμα πιάνου, Δίπλωμα σύνθεσης, Δίπλωμα τσέμπαλου, Μηχ/γος - Μηχ/κος Ε.Μ.Π.). Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο πιάνο στο Conservatoire Européen de Musique de Paris και τις σπουδές Σύνθεσης στο Μουσικό Πανεπιστήμιο του Graz (Magister der Künste με διάκριση). Ακολούθως πραγματοποίησε διδακτορικές σπουδές στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ.

Έχει διδάξει πιάνο και Ανώτερα Θεωρητικά της μουσικής στο Μουσικό Τμήμα του Ε.Μ.Π., μαθήματα γενικής μουσικής παιδείας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, «Σύγχρονη Μουσική» στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και διάφορα θεωρητικά μαθήματα στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ.

Από το 2012 έως το 2015 συνεργάστηκε με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ως μεταδιδάκτορας ερευνητής με σκοπό τη δημιουργία ψηφιακού αρχείου ελληνικής μουσικής. Καρπός της έρευνάς του είναι επίσης η μονογραφία με τίτλο Western music in Hellenic communities: Musicians and Institutions που εξέδωσε το Πανεπιστήμιο Αθηνών το 2015. Από το 2017 είναι μεταδιδάκτορας ερευνητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. σε θεματολογία σχετική με τους Μακεδόνες Μουσουργούς. Μαζί με τους Γεώργιο Κωνστάντζο και Θωμά Ταμβάκο συνέγραψε το βιβλίο Μουσουργοί της Θράκης, το οποίο εξέδωσε η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης το 2014. Είναι Πρόεδρος του Συλλόγου Μουσικών Εκπαιδευτικών Αν. Μακεδονίας – Θράκης, μέλος του Δ.Σ. της Εταιρείας Θρακικών Μελετών και Διευθυντής του Ωδείου ΦΑΕΘΩΝ της Μουσικής Εταιρείας Αλεξανδρούπολης.

Athanasios Trikoupis was born in Alexandroupolis. He started playing the piano when he was five years old. He continued his studies in Athens, where he received Piano Diploma, Composition Diploma and Harpsichord Diploma. At the same time he studied Engineering (he is a graduate of the Faculty of Mechanical Engineering, National Technical University of Athens). He completed his Piano studies at the Conservatoire Européen de Musique de Paris and his Composition studies at the Music University of Graz, under Beat Furrer and George Friedrich Haas (Magister der K**ünste, with distinction). Subsequently he accomplished his doctoral studies at the Faculty of Music Studies, A.U.TH., under the supervision of Professor Evi Nika-Sampson and was nominated Doctor of Musicology-Musical Education.

As an artist (director of choir, orchestra and music ensembles, soloist of the piano, harpsichord, harmonium and as a composer), he has cooperated with many Artistic Societies as: the Academic Symphonic Orchestras of the University of Adrianople, and of the Technical University of Athens, the University of Bielefeld, the Greek Ensemble of Contemporary Music, The Ensemble Neuer Musik of The Music University of Graz, the Musikforum and Hörfest of the city of Graz, the Greek Composers Union, the Athens Music Hall and the Thessaloniki Music Hall Organizations, the International Fair of Thessaloniki, the French-Greek Association of Athens, the Goethe Institute, the American College, the German-Greek Association of Dortmund and Wuppertal, with several Festivals (of Rodos, Myconos, Syros. Zakynthos, Lefkas et.al.). As a pianist he was distinguished in 1991 by winning the 1st Prize in Panhellenic Piano Competition. His compositions have been performed and appraised in Greece, England, Germany and Austria. He has presented in first Panhellenic performances compositions of Fr. Liszt, H. Dutilleux and W. Zimmermann, as well as works of several contemporary Greek Composers, in first universal performances, and he has made recordings for the disc company “Lyra”.

He has taught Piano and Theory of Music at the Music Sector of the National Technical University of Athens, at the Faculty of Music Studies, A.U.TH., at the Faculty of Music Science and Art, University of Macedonia, and the Faculty of Primary School Education of the Democritus University of Thrace.


Cyprus Music Information Centre (CyMIC)

25-27, Οθέλλου, Πύλη Αμμοχώστου, 1016, Λευκωσία, Κύπρος
T: +357 22 466003, +357 22 809804 | F: +357 22 346124 | E: info@cymic.org.cy

© Πνευματικά δικαιώματα 2009 - 2018 - Cyprus Music Information Centre
Δημιούργημα της: Dynamic Works | Ισχύς από: EasyConsole CMS